Słodycze też mogą być zdrowe!

Słodycze i łakocie – dla jednych to ulubione, czasem codzienne przysmaki, dla innych najgorsza pokusa w zdrowym odżywianiu. Choć słodkie i przepyszne potrafią namieszać jeśli chodzi o trzymanie diety. Jak więc sobie z tym poradzić? Z pomocą przychodzą zdrowe słodycze!

Zdrowe słodkości – lepsze niż normalne?

Słodycze też mogą być zdrowe – wszystko zależy z czego są wykonane. Oczywiście na niektóre substancje wykorzystywane do produkcji zwykłych słodyczy nie będzie miejsca, ale to nie znaczy że będą niedobre! Wystarczy sięgnąć po sprawdzone artykuły lub dobre przepisy, aby zajadanie się łakociami było możliwe bez naruszania zdrowego stylu życia.

W zdrowych słodkościach nie znajdziemy zwykłego białego cukru czy syropu glukozowo-fruktozowego. Częściej spotykane są tam inne substancje słodzące typu stewia, ksylitol czy erytrol. Nie zawierają one także w swoich składach utwardzonych tłuszczy roślinnych czy sztucznych barwników zaczynających się na literę E, których jedyną zaletą stosowania jest ładny kolor.

Propozycje zdrowych słodyczy

Propozycji zdrowych słodyczy jest naprawdę wiele. Zacząć można od popularnych owoców – są słodkie, smakują wybornie i mogą być świetnym słodkim dodatkiem do wielu posiłków. Tak samo sprawa przedstawia się jeśli chodzi o suszone owoce, ale także bakaliowe mieszanki i pestki. Można je podjadać bez obaw. Nie tylko pomogą dbać o linię, ale będą także działały z korzyścią na zdrowie! Ciekawą alternatywą mogą być także słodkości ze słoików takie jak przetwory owocowe, ale także miody.

Kiedy jednak mamy ochotę na słodkości w nieco bardziej klasycznych formach można postawić na dobrą, prawdziwą gorzką czekoladę. Dzięki dużej zawartości kakao zawiera ona wiele cennych dla organizmu substancji. 

Zdrowe słodycze – kupić czy zrobić?

Dietetyczne, zdrowe słodycze domowej roboty to zawsze najlepszy sposób na otrzymanie pełni smaku i przy tym pewność z czego dany smakołyk jest zrobiony. Wykonując zdrowe słodkości w domowym zaciszu zapewniamy sobie w pełni zdrowy produkt, który z pewnością nie zaszkodzi naszej diecie. Jednak nie wszyscy mają tyle czasu, aby spożytkować go w kuchni i poświęcić na wykonanie łakoci, które potrafią być czasem naprawdę pracochłonne.

Dobrą alternatywą jest wówczas zakupienie zdrowych słodyczy. Suszone owoce i pestki dostępne są niemal w każdym, popularnym sklepie, ale jeśli mamy ochotę na coś bardziej wyszukanego z pomocą przychodzą naturalne sklepy ze zdrową żywnością – na pewno dostaniemy tam wysokiej jakości gorzką czekoladę, a także nierzadko zdrowe i pyszne ciasta i ciasteczka, a nawet batoniki.

Tło zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com

Jakie słodycze są zdrowe?

Eksperci zalecają stopniową zmianę nawyków w celu zmniejszenia spożycia kalorii. Nasze ciało prosi jednak czasami o coś słodkiego. Wizja pączka, ciastka czy ciasteczka przenika nasz umysł. Zaczynamy ślinić się, a chęć włożenia do ust czegoś z cukrem lub czekoladą staje się nie do opanowania. Choć może się to wydawać jednorazową zachcianką, to jednak zbyt częste dopuszczanie do tego, by te pokusy przejęły władzę, może zrujnować zdrową dietę. Z tych wszystkich powodów eksperci zgadzają się, że najlepszym sposobem na położenie kresu słodkim zachciankom jest reedukacja podniebienia. Istnieją jednak zdrowe słodycze, do których można zaliczyć:

  • gorzką czekoladę;
  • krem i masło orzechowe;
  • owoce;
  • jogurt naturalny z dodatkami.

Zalety gorzkiej czekolady

Jeśli jesteśmy w nastroju na czekoladę, najlepszym sposobem na stłumienie tego pragnienia nie musi być zaprzestanie jej spożywania. Wystarczy wybrać zdrowszy rodzaj czekolady. Zdaniem ekspertów, najlepiej przyjrzeć się procentowej zawartości kakao na etykiecie. Choć na początku może się to wydawać gorzkie, ale potem przyzwyczaimy się do smaku, dzięki czemu ta czekolada będzie sprawiać taką samą przyjemność, jak ta z mlekiem lub cukrem. Im wyższy procent kakao, tym mniej dodanych cukrów będzie miała.

Krem i masło orzechowe

Krem lub masło z orzechami to kolejna zdrowa opcja, do której można się zwrócić, gdy pojawi się zachcianka na cukierki. Jest to bardzo energetyczny i naturalnie słodki pokarm, który ma silne działanie sycące. Dlatego smarowanie tostów tym kremem jest doskonałą alternatywą dla innych opcji czekoladowych lub dżemów z dodatkiem cukru. Można go wykończyć przyprawami, takimi jak cynamon, esencja waniliowa czy wióry kokosowe.

Dojrzałe lub suszone owoce

W niektórych owocach, takich jak dojrzały banan lub pieczone jabłko, można również znaleźć to samo doznanie, które wywołują silnie słodzone produkty. Tak samo jest z suszonymi owocami, np. zazwyczaj działa dobra garstka rodzynek lub suszonych moreli. Ta żywność może być zdrowym składnikiem do wyrobu zdrowych ciast domowych. Zamiast robić je z białej mąki, cukru i oleju słonecznikowego, można je zrobić z kruszonego ciasta bananowego lub mąki pełnoziarnistej, daktyli i oliwy z oliwek. Aby zrobić domowe ciastka, można zastąpić cukier daktylami.

Jogurty z dodatkami

Jedną z opcji, która jest równie słodka jak zdrowa, jest zastąpienie słodkich produktów jogurtem naturalnym i dodanie borówek, truskawek, garści orzechów lub łyżki owsianki.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com

Jak skutecznie wyeliminować słodycze, zastępując je zdrowymi przekąskami?

Nadmiar cukru jest szkodliwy dla zdrowia i sprzyja nadprogramowym kilogramom – jest to powszechnie znany fakt udowodniony medycznie. Jednak mimo tego ludzie wciąż chętnie sięgają po słodkie przekąski, które niekoniecznie mają korzystny wpływ na ich zdrowie. Są na szczęście zdrowe alternatywy które zaspokoją ochotę na coś słodkiego, jednocześnie dostarczając innych składników odżywczych i cukier w odpowiedniej ilości. Po jakie zdrowe słodycze (https://www.bee.pl/9026-slodycze-i-przekaski) warto sięgać?

Słodkości na sklepowych półkach

Dzięki coraz większej popularności i propagowaniu zdrowego stylu życia, na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej zdrowych alternatyw dla klasycznych ciastek, czekolady i innych słodkości, które przede wszystkim spożywane mogą być przez osoby które np. są na diecie redukcyjnej, a mimo to mają ochotę na coś słodkiego, co jednocześnie nie zniweczy ich planów o zrzuceniu kilogramów.  Wszelkie suszone owoce, batony proteinowe czy inne produkty które znajdziemy w większości sklepów w strefach BIO lub EKO to zawsze lepszy wybór niż klasyczne słodycze.

Dlaczego słodycze szkodzą?

Prócz oczywistego powodu jakim jest przybieranie na wadze kiedy jemy za dużo słodyczy, powodują one o wiele więcej negatywnych następstw i szkód dla naszego zdrowia. Panie które uwielbiają słodycze i jedzą je regularnie powinny wiedzieć, że nadmiar cukru w nich zawarty bardzo skutecznie niszczy kolagen w skórze, przez co starzeją się szybciej. Dodatkowo regularne jedzenie słodyczy może powodować wzmożony trądzik i wypryski. Innym poważnym problemem z jakim muszą borykać się amatorzy słodyczy to notoryczne zmęczenie i senność, a to spowodowane jest dużym wzrostem insuliny we krwi. To z kolei w skrajnych przypadkach może prowadzić nawet do rozwoju insulinooporności, a w rezultacie do rozwoju cukrzycy typu 2. Wszystkie te poważne problemy można szybko wyeliminować, jeżeli postawimy na zdrowe słodycze! Jakie opcje mamy do wyboru?

Domowe najlepsze?

Kiedy gotujemy w domu i samodzielnie przygotowujemy przekąski, niewątpliwie mamy o wiele większą kontrolę nad tym, jakie składniki finalnie lądują na naszym talerzu. Nie inaczej jest w przypadku słodyczy, które naprawdę łatwo jest przygotować samemu w domowym zaciszu. Jakie są najpopularniejsze i najzdrowsze opcje?

  • Owocowe koktajle, musy
  • Gorzka czekolada
  • Chałwa
  • Stewia jako zamiennika cukru

Te kilka opcji powyżej wprowadzone do jadłospisu w zamian klasycznych ciastek w naszej szufladzie skutecznie zaspokoją głód na coś słodkiego, jednocześnie pozwalając dostarczyć organizmowi innych, pożytecznych składników, a nasz cukier trzymając w doskonałej formie!

Jedzenie zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com